Jak nerozmazlovat dítě financemi?
Naučit dítě jisté finanční gramotnosti je velmi těžké, a to zejména pro moderního rodiče, který má výchovu krapet ztíženou přístupem dětí k internetu nebo jejich chytřejšími spolužáky. Pokud přemýšlíte nad tím, že byste svým ratolestem začali přispívat byť drobným kapesným, měli byste se držet několika zásad, díky nimž se nebudete muset obávat toho, že byste rozmazlovali dítě financemi. Ve skutečnosti to tak skutečně nebude.
Kapesné jako učební pomůcka
Abyste se vyhnuli tomuto scénáři, je důležité přistupovat od první chvilky ke kapesnému jako k učební pomůcce. Ani vy, ale ani dítě by nemělo brát kapesné jako například něco, co je zadarmo, případně co je jejich odměnou za něco, co vykonaly a co je zcela běžné vykonávat (například uklízení pokoje nebo pomoc při úklidu domu).
I když je dobré, když se bude kapesné vázat k nějakému úkolu, velmi pečlivě vybírejte úkol, za který bude kapesné náležet. Pokud chcete dítě tímto odměnit, hledejte činnosti, které se běžně nedělají nebo které ony běžně nedělají, jako například pomoc s mytím automobilu.
Pokladničky jsou nejlepší přátelé
Peněženka je sice hezká věc, ale daleko hezčí věcí je z pohledu výuky finanční gramotnosti bezesporu pokladnička. Dítě by se totiž mělo od prvního okamžiku učit jedné krásné věci, a sice že utrácení je otázkou pouze úspornosti a rozvážnosti.
I proto se ostatně vyplatí, aby dítě mělo více než jednu pokladničku. Aby si mohlo úspory trochu rozložit. Zatímco do jedné si dají peníze na běžné utrácení, do druhé si mohou spořit na nějakou dražší hračku nebo jinou věc.
Přáno nebo potřeba?
Doporučuje se, aby dítě samo rozhodovalo o tom, za co bude utrácet. Protože praxe a osobní selhání jsou těmi nejlepšími učiteli. Abyste však předcházeli tomu, že těchto pomyslných chyb bude vícero, naučte dítě rozdílu mezi potřebami a přáními.
Mluvíme totiž o dvou velice odlišných věcech, mezi nimiž by každé dítě mělo znát odlišnost.