Ombudsman podává pomocnou ruku, když na přepážce banky nedovedou pomoct
I když se tomu nechce věřit, banky jsou byznys jako každý jiný. A po čem touží, tak jen po tom, aby měly dostatek financí na svých kontech. I proto úroky z mnoha úvěrů rostou raketovým tempem, úvěry jsou sjednávány lusknutím prstu, aby se vydělalo, stejně tak se děje hromada dalších věcí. A nezřídka se stává, že vlivem špatného odkliknutí nebo opravdu pouze omylem nastává nutnost banku kontaktovat a reklamovat svou žádost o nějaký z finančních produktů. Ne vždycky vám však na přepážce banky mohou pomoct. A v takovém případě je zde ombudsman.
Nejdříve ombudsman, poté arbitr
Ombudsman je takovým zaměstnaneckým odborem, dalo by se říct, jen na poli bankovnictví. Pakliže vás banka vyrozumí o výsledku reklamace, ten však nebude podle vašich představ, můžete na ombudsmana obrátit a s jeho pomocí vymáhat jiný výsledek nebo minimálně přezkoumání reklamace.
Co je bohužel velká škoda, tak že ombudsmanů není v České republice mnoho, respektive nemá ho každá banka. A tak v případě, že reklamační řízení nedopadlo tak, jak byste si představovali, musíte postoupit na finanční arbitr.
Finanční arbitr je pro vás však stejně dobrou cestou jako ombudsman, ovšem z pohledu banky je ombudsman levnějším řešením. Vaše námitky se totiž budou řešit interně a nehrozí zde úhrada sankcí v případě, že byste v boji proti bance vyhráli. Pokud je totiž námitka klientovi uznána, banka musí hradit deset procent z částky, kterou by banka musela zaplatit.
Ombudsman vás protlačuje skrze bankovní procesy
Jak ale bylo zmíněno, pokud banka má svého ombudsmana, pak je rozhodně lepší cesta ho nejdříve oslovit, poté se může pokračovat na finanční arbitr. Pokud totiž oddělení ombudsmana uzná, že je pravda na vaší straně, může velmi rychle a efektivně popostrčit bankovní procesy a vyhovět tím vašemu prospěchu. Běžné bankovní procesy to sice neumožňují, ale bankovní ombudsman má trochu jiné pravomoci.